集資平台安全嗎?

Bagaimana untuk memilih platform Crowdfunding

Jadi anda telah memutuskan untuk memulakan kempen mengumpul dana. Hebat! Tetapi bagaimana anda tahu yang crowdfunding platform yang tepat untuk anda? Sama ada anda mengumpul wang untuk kecemasan kewangan, idea perniagaan, projek kreatif, impian peribadi, atau untuk membantu rakan yang memerlukan, anda akan mahu untuk mempertimbangkan lima faktor dalam memilih platform pengumpulan dana yang betul:

  1. Jenis kutipan derma
  2. Ciri-ciri dan prestasi
  3. Amanah
  4. Sokongan Pelanggan
  5. Yuran

1. Jenis kutipan derma

Tidak semua laman web yang mengumpul dana dibina untuk menyokong perkara yang sama, jadi anda akan mahu untuk memahami jenis pengumpulan dana anda sedang mencari untuk melakukan.

  • Peribadi

Jika anda seorang individu mengumpul dana untuk jiran, kawan, ahli keluarga, atau organisasi, anda mungkin lebih baik memilih platform yang memberi tumpuan kepada pengumpulan dana peribadi. Mereka cepat untuk disediakan, termasuk ciri-ciri perkongsian asas yang anda perlukan, dan membolehkan anda untuk mula mengumpul derma dan membuat pengeluaran segera. Contohnya termasuk GoFundMe, YouCaring, Kemurahan hati (platform individu berfokuskan Indiegogo), dan JustGiving. Ramai daripada platform ini juga membolehkan individu untuk mengumpul dana untuk organisasi bukan untung, terlalu, dengan wang yang dihantar terus kepada badan kebajikan pilihan anda.

  • Perniagaan atau kreatif projek

Jika anda sedang mencari untuk melancarkan produk atau memulakan usaha kreatif, pertimbangkan tapak pengumpulan dana berasaskan projek seperti Kickstarter atau Indiegogo. Proses untuk menubuhkan boleh mengambil masa yang lama (Kickstarter secara manual menyemak dan meluluskan setiap projek sebelum membenarkan ia untuk disiarkan di laman web mereka), tetapi kempen anda harus lebih dekat kepada cadangan projek, jadi ia adalah penting untuk mengambil masa anda. Selain itu, platform ini memberi tumpuan sepenuhnya kepada perkhidmatan yang sukar penyokong ganjaran anda untuk memberi mereka insentif untuk menderma. Walaupun anda boleh menggunakan laman mengumpul dana peribadi untuk projek, anda boleh mendapatkan lebih banyak sumbangan dengan halaman yang lebih profesional-cari di tapak pengumpulan dana berasaskan projek.

  • Kebajikan

Jika anda seorang bukan untung mencari untuk melakukan pengumpulan dana anda dalam talian, terdapat beberapa pilihan. Anda boleh melakukan yang mudah kutipan derma one-off di banyak tempat pengumpulan dana peribadi yang menawarkan pilihan kempen amal. Fungsi akan terhad, tetapi tradeoff adalah bahawa ia adalah mudah untuk menubuhkan. Walau bagaimanapun, jika anda sedang mencari untuk fungsi yang lebih mantap, pertimbangkan laman seperti CrowdRise, Classy atau yang pertama adalah. Mereka menawarkan ciri-ciri yang membuat pengumpulan dana bukan keuntungan lebih mudah, seperti menggabungkan pendaftaran acara ke dalam kempen atau mengintegrasikan dengan perisian CRM bukan keuntungan anda. Anda biasanya boleh mencuba versi percuma produk sebelum melakukan langganan berbayar untuk set yang lebih maju ciri-ciri.

Ciri-ciri dan prestasi

Setiap platform menawarkan ciri-ciri unik yang membantu penganjur mereka berjaya, dan kami telah menyebut beberapa yang paling ketara di bawah.

  • Sokongan untuk menambah benefisiari

Pelaksanaan kempen untuk orang lain sepatutnya menjadi mudah selama anda sedar berprestij benefisiari platform ini. JustGiving dan Kemurahan hati memerlukan anda untuk menambah maklumat akaun bank penerima anda dalam untuk mereka, jadi pastikan mereka selesa memberikan anda maklumat akaun bank peribadi mereka sebelum mendaftar. Sebaliknya, GoFundMe membolehkan benefisiari menyediakan akaun yang berasingan tetapi berkaitan di mana mereka dengan selamat boleh memasukkan maklumat mereka sendiri untuk mengeluarkan dana. Manakala YouCaring menawarkan pilihan benefisiari juga, anda dan keluarga anda kedua-duanya perlu untuk menulis kepada jabatan sokongan mereka (yang mengambil masa 3 hari untuk menjawab) untuk melengkapkan pemindahan. Jika anda mengumpul dana untuk organisasi bukan keuntungan, anda perlu mengesahkan bahawa amal sudah ada dalam sistem platform supaya mereka boleh dengan mudah menerima dana.

  • Berapa cepat anda boleh mendapatkan wang anda, dan adakah apa-apa sekatan?

Laman web yang mengumpul dana peribadi seperti GoFundMe, HoneyFund dan YouCaring biasanya menghantar dana dalam 2-5 hari perniagaan, yang adalah yang paling cepat semua laman crowdfunding. laman web yang berasaskan projek seperti Indiegogo dan Kickstarter mempunyai rangka masa yang lebih lama, dan kedua-duanya memerlukan anda untuk mencapai matlamat anda untuk mengeluarkan wang (Indiegogo tidak menawarkan pilihan pembiayaan fleksibel di mana penganjur tidak perlu mencapai matlamat mereka). Indiegogo menghantar dana 15 hari bekerja selepas hujung kempen anda, manakala Kickstarter menghantar dana 14 hari selepas matlamat anda tercapai.

  • Adakah anda akan memerlukan aplikasi mudah alih?

Walaupun kebanyakan laman web crowdfunding mempunyai laman web mudah alih, menggunakan aplikasi mudah alih untuk menguruskan kempen anda akan memberikan yang terbaik “di mana sahaja” pengalaman. Kedua-dua Kickstarter dan GoFundMe telah dinilai tinggi aplikasi dalam Google Play dan Apple App Store, dan pengguna bercakap sangat kedua-dua platform. GoFundMe baru-baru ini keluar dengan aplikasi pengalaman yang bersatu di mana penderma boleh menyemak imbas melalui kempen menderma, dan penganjur kempen dan waris boleh dengan mudah menguruskan akaun mereka (s). app Kickstarter adalah sempurna untuk melayari melalui projek-projek lain berjaya untuk mencetuskan pemikiran kreatif anda sendiri, dan anda boleh dengan mudah menjadi penyokong untuk projek canggih seterusnya.

2. Amanah

Dengan mana-mana laman web dalam talian, ia adalah penting bahawa mereka mempunyai ciri-ciri keselamatan yang perlu untuk memastikan kedua-dua anda dan penderma anda berasa selesa mempercayainya dengan maklumat kewangan anda.

  • Tahap pematuhan PCI.

Semua laman web crowdfunding dikehendaki menggunakan teknologi disulitkan Secure Socket Layer (SSL) untuk memproses pembayaran, yang adalah teknologi yang sama yang menggunakan bank. Kerana industri yang memerlukan ini, menyenaraikan secara terbuka tidak semestinya membuat laman web yang lebih selamat, kerana ia diperlukan. A pembeza benar adalah apa tahap pematuhan PCI laman web yang mempunyai, jika ada. Hanya Facebook dan GoFundMe mempunyai tahap tertinggi pematuhan PCI, manakala yang lain seperti Fundly tidak memproses bayaran yang mencukupi untuk menjadi Level 1.

  • Kedudukan tersebut platform Better Business Bureau (BBB)

Jika syarikat itu mempunyai A + BBB ulasan dan secara terbuka bertindak balas kepada aduan pelanggan, mereka benar-benar menghargai pengalaman pelanggan mereka. Jika syarikat itu mempunyai A + diulas tetapi tidak membalas aduan awam pengguna, ia menimbulkan persoalan di mana lagi mereka mungkin masih kurang pada sokongan pelanggan.

  • Kepercayaan dan Keselamatan

Jika anda boleh dengan mudah melaporkan kempen, itu petanda yang baik. Semua laman yang berwibawa harus mempunyai pilihan untuk melaporkan kempen penipuan untuk memastikan keselamatan tapak. YouCaring, Kickstarter, dan GoFundMe semua mempunyai cara yang mudah untuk melaporkan kempen berpotensi penipuan dan secara terbuka menyebut mereka Pasukan Kepercayaan & Keselamatan. GoFundMe pergi atas dan di luar dengan Jaminan GoFundMe mereka, yang merupakan insurans untuk crowdfunding bahawa anda tidak perlu membayar perkhidmatannya.

4. Customer Support

Dalam senario sokongan pelanggan yang sempurna, laman web ini akan berjalan dengan sempurna dari awal hingga akhir, dan anda tidak perlu menghubungi sokongan di semua. Walau bagaimanapun, ini jarang berlaku. Kerana anda mungkin akan hubungi sokongan sekurang-kurangnya sekali, kami pergi ke hadapan dan menghubungi platform bahagian untuk anda supaya anda boleh mendapatkan idea yang lebih baik daripada apa yang diharapkan.

5. Yuran

Walaupun laman web crowdfunding telah membuat pengumpulan dana lebih mudah berbanding sebelum ini, mereka datang pada kos yang. Kebanyakan platform mengambil peratusan daripada dana yang anda terima, yang lain mempunyai kos pendahuluan tambahan, dan beberapa menawarkan bayaran platform 0% di mana penderma boleh meninggalkan tips pilihan. Semua laman mengenakan bayaran pemprosesan pembayaran mandatori. Ia adalah sangat penting untuk memahami keseluruhan struktur yuran sebelum anda mula berkongsi kutipan derma dan menerima sumbangan.

  • Yuran Platform

Indiegogo dan Kickstarter telah menetapkan yuran platform tetapi memerlukan penganjur untuk mencapai matlamat mereka untuk menerima dana yang diperoleh. (Indiegogo juga menawarkan pilihan untuk “Pembiayaan fleksibel” yang membolehkan penganjur untuk menyimpan semua dana yang diperoleh, tolak yuran platform) Jika matlamat itu tidak dicapai, semua penderma akan menerima 100% daripada sumbangan mereka kembali.

  • Kos Pendahuluan

Laman web pengumpulan dana premium seperti Classy, ​​CrowdRise Premium dan HoneyFund Elite semua caj langganan selain daripada yuran platform dan / atau pemprosesan pembayaran. Walaupun yuran mungkin lebih tinggi, mereka menawarkan ciri-ciri tambahan untuk membuat kos yang berbaloi. Sesetengah laman web menawarkan yuran lebih rendah platform untuk mengimbangi kos pendahuluan.

  • Tips Donor

Kedua-dua YouCaring dan GoFundMe menawarkan platform percuma di mana penderma meninggalkan “tips” untuk menampung yuran platform. Semua laman web pengumpulan dana memerlukan yuran pemprosesan pembayaran, yang tidak boleh dilindungi oleh hujung penderma.

Buat pilihan

Dengan begitu banyak yang luar biasa pilihan pengumpulan dana dalam talian, ia jarang berlaku bahawa anda perlu memilih platform yang tidak baik. Walau bagaimanapun, kami berharap bahawa senarai ini membantu anda memilih platform terbaik yang yang sesuai bagi keperluan pengumpulan dana dalam talian anda. Sama ada untuk projek kreatif, majlis hari jadi kejutan, atau bulan madu terbaik yang pernah anda boleh meminta, crowdfunding adalah cara yang paling cepat dan paling mudah untuk menerima dana daripada keluarga anda, rakan-rakan, dan komuniti dalam talian.